ARTIKLER OM ANGST!
STRESS & DEPRESSION
DU ER IKKE ALENE!
stress og depression
Copyright © 2011 stressogdepression.dk  l  Alle rettigheder er forbeholdt stressogdepression.dk  l  Kontakt: stressogdepression.dk

Stop aldrig en medicinsk behandling, uden samråd med din læge/behandler. Medicin må ikke stoppes fra dag til dag, men kræver en langsom nedtrapning.

Symptomer på angst deles ofte op i fire grupper:


Psykiske, følelsesmæssige symptomer
De psykiske symptomer spænder fra let ængstelse, anspændthed og uro til panik, dødsangst og forvisning om, at noget forfærdeligt er ved at ske. Man kan f.eks. tro, at man er ved at blive sindssyg, eller at ens sidste time er kommet. Situationen føles uvirkelig, og man føler, man er ved at besvime og miste selvkontrollen.


Kropslige symptomer
De kropslige symptomer består i fornemmelser fra bryst og mave, de indre organer og musklerne. Symptomerne kan være åndenød, klump i halsen, hjertebanken, smerter i brystet, sveden, rysten, svimmelhed, ondt i maven og diaré. De kropslige symptomer er meget dominerende ved angst, og det er ofte dem, man lægger mærke til og dem, der føles særligt generende. Mange går således også til lægen netop pga. de kropslige symptomer, ofte uvidende om at der er en psykisk sammenhæng.


Angstfyldte tanker
Tankerne (’katastrofetankerne’) kredser om det, man oplever som truende, f.eks. at man ikke klarer situationen, at man bryder sammen, er ved at blive sindssyg, eller at ens sidste time er kommet. Man kan ikke tænke klart, og man har en oplevelse af, at de kaotiske og ængstelige tanker har magten.


Undvigelsesadfærd
Adfærden handler om, at man forsøger at flygte fra eller undgå den situation, hvor angsten opstod. Dette gælder f.eks. ved det akutte panikanfald. Sund fornuft og dømmekraft er sat ud af spil, og selvom man ved, at der ikke er en rationel grund til angsten og til at flygte, sker det helt automatisk. Man må bare væk. Først når man er væk fra den situation, hvor angsten opstod, kan man ånde lettet op og igen trække vejret frit. Ved social angst udvikler man også en særlig adfærd, hvor man undgår de ting, der vækker angst, f.eks. melder afbud til fester og andre sociale arrangementer.


Kilde: psykiatrifonden.dk


HJEM INDLEDNING MIN HISTORIE STRESS DEPRESSION ANGST GODE RÅD REDSKABER NYHEDER FLERE HISTORIER BLOG TEST HJERNEN LYMFESYSTEMET
Til toppen

Et angstanfald har aldrig slået et menneske ihjel.


Ingen mennesker på denne jord, er døde på grund af et angstanfald, men når dette så er sagt, så føles det meget virkeligt og det er som om, at døden er på vej for at hente dig, når man får et angstanfald.

De første mange gange, hvor man oplever et anfald af angst, bliver man meget nervøs og bekymret for sit helbred, for det føles 100 % som om, at ens sidste time er kommet. Der findes forskellige former for angstanfald, men de to hyppigste former, er vel nok dem hvor personen enten ikke kan trække vejret længere eller den hvor personen tror, at han/hun er ved at få en blodprop.


Ofte har en person med angst, flere forskellige angstformer på én gang. Selv oplevede jeg, at have en panikangst plus en socialfobi.


Prøv at tænke på følgende sætning, næste gang du kan mærke et angstanfald er på vej: Ingen mennesker er nogensinde døde af et angstanfald - det er amygdalaen i din hjerne, som driller dig! Det er indbildning og et angstanfald er ”bare” en kædereaktion af forstærket angstsignaler, som bliver stærkere og stærkere, desto mere næring du giver til din angst, ved at du lægger mærke til alle kroppens fysiske signaler.

Find en måde, hvorpå du kan slippe din angst


I vores midt hjerne struktur, ligger det følelsesmæssige centrum. Vores følelser som vrede, sorg, glæde, angst og kedsomhed, skaber forskellige niveauer af aktivitet i hjernen, som ebbe og flod. Du kan hverken grine eller græde for evigt. I perioder med stor angst, er det i virkeligheden din følelsesmæssige stabilitet der simpelthen er ude af balance. For meget af noget, vil altid i sidste ende, efterlade dig utilfreds. Prøv så at forestil dig, hvad for meget udsættelse af stressende situationer vil gøre - bortset fra den markante stigning i angst niveauer, vil det helt sikkert give dig følelsen af utilfreds.

Pres på arbejdet, hjemme eller i parforholdet, en hurtig eller langsom livsstil med lidt eller ingen tilfredsstillelse, fører alle til følelsesmæssigt ustabilitet. Hvad vi ved med sikkerhed er, at disse overdrivelser sandsynligvis vil medføre til en overproduktion af adrenalin, med andre ord vil du være på rød alarm for længe,   og steder, mennesker og ting, som engang ikke generede dig, bliver lige pludselig gjort til ting, som du vil undgå for enhver pris. Din frelse ligger ikke i at undgå disse ting, men i at kunne strukturere og lave et program, for hvorved du kan se din angst i øjnene.

Du vil for eksempel ikke løbe et maraton, uden en periode med hård løbetræning, for at forøge din udholdenhed, så hvorfor forvente, at du vil kunne lykkes med at genindtræde i livets maraton uden hård træning. Opbygning lidt efter lidt, af nye erindringer, positive erindringer, følelsesmæssigt underholdende erindringer, er nøglen til gradvist, at fjerne angsten.

Husk der er ingen bjørne eller ulve i den lokale butik og ingen mennesker er døde af angstanfald.

Det er faktisk muligt
uden at fremtvinge mere angst, at erstatte de ængstelige reaktioner og minder med ikke ængstelige reaktioner og minder, meget hurtigt.

Erfaringer med kognitiv adfærdsterapi er, at den bygger på at manipulere den kognitive del af hjernen. Denne tilgang kan man med succes arbejde med i nogle former for psykiske sygdomme, men på grund af dens koncentration af kognition, løser det ikke op på de følelser, som er tilstede og det er dér, hvor det fejler.


Nogle mennesker har brug for en pause fra deres daglige stress og hvis deres praktiserende læge har udskrevet beroligende midler til brug på kort sigt, så kan en midlertidig lindring af ekstrem angst være langt bedre end ingen lindring overhovedet. Men en dag skal du stoppe med de beroligende midler, forhåbentlig med hjælp, vejledning og råd fra din læge, men inden da, skal du have gennemført en teknik, der giver dig mulighed for at fungere uden beroligende midler og som fjerne din angst helt.


Dealing with Anxiety and Panic Attacks


...Dealing with Panic Attacks (Continued)


Everyday Panic Attacks


How to Stop a Panic Attack