MIT LIV MED STRESS OG DEPRESSION
STRESS & DEPRESSION
DU ER IKKE ALENE!
Herunder finder du 18 gode grunde til hvorfor du burde begynde på at motionere.
Copyright © 2011 stressogdepression.dk  l  Alle rettigheder er forbeholdt stressogdepression.dk  l  Kontakt: stressogdepression.dk

Stop aldrig en medicinsk behandling uden samråd med din læge/behandler. Medicin må ikke stoppes fra dag til dag, men kræver en langsom nedtrapning.

Få gang i pulsen, cirka 30 minutter om dagen. 30 minutter ud af døgnets 24 timer er alt hvad der skal til, for blandet andet at få et bedre helbred.

1. Du undgår stress
Motion mindsker kroppens produktion af stresshormonet Kortisol. Derfor mindre risiko for at få stress.

2. Du bliver klogere
Træning stimulerer produktion af nye hjerneceller. Derudover viser undersøgelser, at 2 timers motion om ugen er nok til at nedsætte risikoen for at udvikle

alzheimer med op til 50 %.

3. Du bliver smertefri
Motion frigør endorfiner, som er kroppens egen smertedæmper. Træningen får også kroppen til, at slappe af i spændte muskler og led.

4. Du fået bedre immunforsvar
Undersøgelser viser, at 45 minutters konditionstræning, 5 dage om ugen, er nok til at holde forkølelser fra døren.

5. Du beskytter hjertet
Det er bevist, at for meget stillesiddende arbejde i værste fald kan lede til hjerteanfald. Motion sænker blodtrykket, og mindsker dermed risikoen for

blodpropper og hjerteanfald.

6. Du undgår oppustet mave
Når du rør dig øges aktiviteten i dine tarme også, og din risiko for forstoppelse og oppustet mave mindskes dermed betydeligt.

7. Du får bedre selvtillid
Træning ændrer din kropsopfattelse, og du vil lynhurtigt få det bedre med dig selv i takt med, at din krop bliver mere tonet, og du får det fysisk bedre.

8. Du bliver gladere
Motion øger niveauet af lykkefremmende stoffer i hjernen, og gør dig dermed gladere. Lykkerusen kan vare ved i op til 12 timer, efter du har trænet.

9. Du sover bedre
Træning udtrætter kroppen, og du vil derfor både have lettere ved at falde i søvn og sove bedre og derfor mere overskud til dagens små og store udfordringer.
Pas dog på med at træne for tæt på sengetid, da du lige efter træningen har meget adrenalin i kroppen og kan have svært ved at falde til ro.

10. Du får øget sexlyst
Motion øger blodtilførslen til kønsorganerne og gør dermed din sexlyst større. Derudover vil din øgede selvtillid heller ikke ligefrem mindske sexlysten.

11. Giver ro og styrke

Motion dæmper symptomer på stress og styrker opbygningen af muskelmassen. Giver mere energi og mindre træthed.


12. Forbedrer immunforsvaret

Fysisk aktive personer har færre infektioner og er generelt mindre syge end dem, der ikke motionerer. Forebygger angst og depression.


13. Gavner sundheden generelt

Det er vigtigt, at du passer godt på din krop – også for at forebygge andre sygdomme. Fysisk aktivitet gavner hjerte, kredsløb og blodtryk, og modvirker

sukkersyge.


14. Motion giver dig et længere liv

Risikoen for en lang række livsstilssygdomme som fx hjertekarsygdom effektivt mindskes.


15. Motion giver dig også et bedre liv med mere kvalitet

Du får flere friske og raske år med mulighed for at nyde livet.


16. Med motion får du arbejdet spændingerne ud af kroppen

Derved øger du din modstandsdygtighed over for stress.


17. Motion forbedrer dit immunsystem

Nedsætter din risiko for kræft og infektioner.


18. Motion giver stærke muskler og knogler

Nedsætter risikoen for knoglebrud og dumme skader fx på en skiferie.

 


Kilder: FEMINA, Kræftens bekæmpelse og Healthpartners


MOTION


Der er mange grunde til at dyrke motion, specielt hvis du gerne vil hurtigt igennem et forløb med stress og depression.

Herunder vil jeg opridse nogle gode grunde til hvorfor det er så vigtigt, at din krop begynder at bevæge sig og at du får gang i pulsen, for det handler absolut IKKE kun om at tabe sig - men i den grad om indre velvære.


Du kan sammenligne det lidt med at din krop til dagligt er en motor og hvis du ikke sørger for olie, kølervæske osv , brænder den hurtigere ud end en velholdt og plejet motor, vælger du så tilmed at smide en turbo på, så den bliver hurtigere, kan du så igen sammenligne det med, at du begynder på at dyrke motion.


Ved at dyrke motion aktivere du bl.a dit                          , hvilket er meget vigtigt eftersom det er med til, at sende næring rundt i kroppen, samtidig med at den tager affaldet med retur, for senere at skilde sig af med kroppens affald.

Den grønne lymfevæske bliver nemlig ikke på samme måde som blodet i pumpet rundt i kroppen, så derfor er det så vigtigt med motion, så du kan få sat gang i lymfevæsken, så du kan få næring ud til alle vitale dele i din krop og ikke mindst så du kan få renset din krop og fjernet affaldsstofferne, som gennem tiden hober sig op.


LYMFESYSTEM
HJEM INDLEDNING MIN HISTORIE STRESS DEPRESSION ANGST GODE RÅD REDSKABER NYHEDER FLERE HISTORIER BLOG TEST HJERNEN LYMFESYSTEMET
Til toppen