MIT LIV MED STRESS OG DEPRESSION
STRESS & DEPRESSION
DU ER IKKE ALENE!
stress og depression

The Kaizen way

Se eventuelt interviewet med Robert Maurer


Hvad er Kaizen?

Kaizen er et japansk ord, der betyder "forbedring" eller "forandring til det bedre", og det henviser til den løbende forbedring af processer i produktionen.


For eksempel. Hvis dit mål var at motionere dagligt i 30 minutter, kan du med Kaizen måden, starte med at strække dine ben i et minut, mens du ser tv.

Den følgende dag kan du øge det til to minutter, måske indføre en strækøvelse af ryg; den følgende dag kunne man udvide det til tre minutter, og så videre.

Så du ser, også selvom de skridt du tager synes så små, at de grænser op til det latterlige, flere gode ting til at ske overarbejde, når du bruger kaizen måde ...

... du strækker / bevæger / motionere din krop dagligt - du får rent faktisk den vane.

... din krop genfinder konsekvent udholdenhed i modstand.

... at dyrke motion bliver ubesværet, fordi du begynder med så små skridt, at det ikke føles udfordrende.


Personlig Kaizen er procesorienteret. Det er i høj grad en rejse, hvor vi finder os selv, ved at foretage små ændringer og forbedringer undervejs. Det er ligesom et arbejde vi sætter i gang, der er fleksibelt og tilpasningsdygtig og med tiden bliver stadigt bedre.

Kaizen er den japanske filosofi (oprindeligt skabt af Amerikanerne Homer Sarasohn og Charles Protzman i 1949-50), om små løbende forbedringer til gavn for helheden. Det søger for at fjerne det overskydende og optimere effektiviteten. Personlig Kaizen har en tendens til at fungere godt, når vi skriver vores mål, og om de små succeser, vi oplever på vejen mod vores mål. Hvis vi er opmærksomme, vil vi mærke ting, der syntes at forhindre os i vores lange rejse, og vi vil finde små måder at forbedre hvorpå vi kan forbedre det. Tidsplaner og at skitserer del mål hjælper gevaldigt med at nedbryde vores mål i mindre handlingsrettede trin.


Kaizen er en japansk ledelsesfilosofi. Teorien bag kaizen er, at du er i stand til at opnå holdbare resultater gennem små, stabile og behagelige skridt. De små skridt hjælper din hjerne til at komme uden om den angst og usikkerhed, som du helt naturligt vil opleve, når du står over for store forandringer. I stedet for at gå efter radikale forandringer, så gå efter kontinuerlig forbedring. Find små ting, du kan forbedre, og som du kan overkomme let. Når man forbedrer sig en lille smule hver dag, sker der til sidst store ting.


Erfaringer med kaizen-metoden viser, at mennesker, der tager små skridt i den rigtige retning, efterhånden udvikler en trang til denne nye adfærd. Ved at tage små, stabile skridt, omprogrammerer du stille og roligt din hjerne og dine vaner, så dine positive skridt bliver lystbetonede - og så begynder de STORE ting at ske.


                 har en fantastisk indvirkning på os mennesker. Prøv derfor, at finde tid til gåture i parken, ved stranden eller i skoven, så tit det kan lade sig gøre. Nyd vinden, solen og regnen i dit ansigt. Ta’ dybe vejrtrækninger og indånd duften af natur og vigtigst af alt mærk og føl den. Ta’ skoene af og mærk sandet eller græsset under fødderne og mellem tæerne, saml små grene op og pil barken af, for blot at nævne nogle ting.

MINDFULNESS


Mindfulness, er et koncept, der oprindeligt stammer fra buddhismen. Det har især fundet vej til Vesten i forbindelse med håndtering og behandling af stress.

Et centralt punkt i mindfulness er evnen til nærvær, og fuld opmærksomhed på det, der er lige nu. Tilstedeværelse med alle sanser vågne. Følelser og tanker opleves som de er, men vurderes ikke, de observeres blot, hvilket giver en selv et indblik i, hvorledes man selv er. At se på egne tankemønstre og derved få et billede af, hvordan man reagerer på bl.a. stress og pres. Bevidsthed om sig selv og sine reaktioner giver mulighed for objektivt at forholde sig til hvad der end måtte opstå i nuet, derved opøver man en evne til at agere i stedet for at reagere.

Mindfulness trænes ved meditation, yoga og opmærksomhedsøvelser.


Kilde:http://da.wikipedia.org/wiki/Mindfulness



NATUREN

Stop aldrig en medicinsk behandling uden samråd med din læge/behandler. Medicin må ikke stoppes fra dag til dag, men kræver en langsom nedtrapning.

Redskaber



Jeg fandt hurtigt ud af, at der ikke fandtes en egentlig helbredelse i form af piller, men at helbredelsen skulle komme inde fra, inde fra dig selv!......bevares pillerne er da en hjælp i den rigtige retning, suppleret med den kognitive terapi i form af samtaleterapi med psykologer, der kan bidrage med nogle redskaber, men vejen mod helbredelse går i den grad gennem dig selv. Dette kræver blandt andet fred og ro til at arbejde med sig selv og tid til at finde sig selv.




Derfor har jeg på denne side, samlet nogle forskellige gode råd!


Nogle råd har virket for nogle og ikke for andre, mens andre råd har virket for

andre, men ikke på nogle.....hvis du forstår ;)


HJEM INDLEDNING MIN HISTORIE STRESS DEPRESSION ANGST GODE RÅD REDSKABER NYHEDER FLERE HISTORIER BLOG TEST HJERNEN LYMFESYSTEMET
Til toppen

De 5 hvorfor?

De fem hvorfor, er et kraftfuldt værktøj, til at hjælpe med at finde den sande årsag (hoved årsagen) til et problem.


Den egentlige nøgle er at tilskynde til problemknuser, for at undgå antagelser og logik fælder og i stedet spore årsagskæden i direkte intervaller fra effekt gennem alle lag af abstraktion, som en grundlæggende årsag, der stadig har en vis forbindelse til det oprindelige problem.


Spørgsmål: Hvorfor er jeg stresset?


  1. Fordi jeg er dårlig til at planlægge.
  2. Fordi jeg ikke passer min sengetid.
  3. Fordi jeg har meget at tænke på for tiden.
  4. Fordi jeg har mange arbejdsopgaver.
  5. Fordi jeg altid udskyder tingene.



Desto mere du tænker over ”hvorfor du er stresset”, jo større er chancen for at du til sidst finder hovedårsagen til dit virkelige problem.

(Under udarbejdelse)

Det kendte mindfulness billed, som viser manden der ikke er opmærksom på hvor han er, fordi han har tusinde ting, at tænke på (bekymre sig om) og hunden som ikke har noget at tænke på (bekymre sig om) og derfor er 100 % opmærksom på hvor den er (tilstede i nuet).



Hvem af de to tror du, har det bedst med sig selv?

Ja rigtigt, selvfølgelig hunden.


Herunder kan du se hvordan man udfører en mindfulness session

Undervejs bliver du guidet igennem øvelsen (på engelsk)

Udført af TheDanishCodega

A Helping Hand: Mindfulness


Copyright © 2011 stressogdepression.dk  l  Alle rettigheder er forbeholdt stressogdepression.dk  l  Kontakt: stressogdepression.dk

Mindfulness

Om du er gået ned med stress eller har udviklet en depression, så er mindfulness øvelser en rigtig god ting, når man vil finde ”tilbage til” sig selv igen.

Den ”almindelige” form for stress, som rammer mange af os, udvikles på grund af alle de ting vi skal nå, og holde styr på. På et tidspunkt løber kroppen tør for ressourcer (forklaret meget firkantet) og så begynder stressen, at sætte sine spor, for til sidst at slå kløerne i dig - hvis du ikke sætter ind overfor stressen i tide.

Når dette er sagt, kan vi forklare stressen, som værende fremtidsbetonet.
(Du lever dit liv med konstant fokus på i morgen, i weekenden, næste uge, næste måned osv).

Den ”normale” form for depression, som de fleste mennesker bliver ramt af, kan vi kalde fortidsbetonet. Den kommer grundet oplevelser eller ting, som vi ikke har fået ordnet/afklaret i fortiden, som for eksempel stress, du aldrig har taget hånd om eller en pludselig død af én, som du har kær.

Sådan lidt enkelt kan vi sætte det op på følgende måde

Stress = Du lever i fremtiden.

Depression = Du lever i fortiden.

Her kommer Mindfulness ind billedet, idet man kan sige: Din opmærksomhed, er kørt ud på et sidespor. Du skal bringe din opmærksomhed tilbage til nuet for, at kunne lægge mærke til alle de dejlige ting der sker omkring dig og for, at kunne fokusere på din psyke og fysiske krop.

Gør en forskel - støt os på facebook