MIT LIV MED STRESS OG DEPRESSION
VEJRTRÆKNING
STRESS & DEPRESSION
DU ER IKKE ALENE!
Conscious breathing

De fleste af os tager vores åndedrag for givet og tænker slet ikke over det, det burde jo faktisk heller ikke være nødvendigt, da det sker per automatik, men som stressen langsomt sniger sig ind på dig og din krop, bliver du mere anspændt og du vil opleve at dit åndedrag ikke flyder frit og naturligt. Du kan til tider tage dig selv i at sidde anspændt og faktisk trække vejret så langsomt, at du ender med at holde vejret ubevidst i nogle sekunder.
I dette tilfælde skal du slappe helt af og lade dine skuldre sænke sig og fokusere på dine vejrtrækninger. Du skal nu tage nogle dybe indåndinger gennem næsen, sluge luften ned i maven, for dernæst at puste luften langsomt ud gennem munden, mens du lader roen sænke sig over dig.

Har du stress eller depression, kan du styre din spænding gennem åndedrættet. Åndedrættet er fundamentalt for alt liv og trækker du ikke vejret godt nok, får det indflydelse på din hjerne og krop.

Man kan ikke overdrive betydningen af at have et dybt åndedræt. 60% af kroppens affaldsstoffer udåndes gennem munden. 25% bliver udskilt gennem huden og kun 15% udledes gennem afføring og urin.


Fysisk reaktion på det dybe gode åndedræt
1. Lymfesystemet aktiveres.
2. Dine organer bliver afspændt og masseres. Spændinger løsnes, som kan ligge imellem tarme, lever og mave sæk.
3. Din muskler vil slippe sine spændinger og du vil opleve færre smerter og mindre uro.


Psykisk fordele af det dybe åndedræt
1. Du aktivere den afslappende del af det autonome nervesystem. Din balance genskabes.
2. Dit stressniveau sænkes.
3. Dit overblik øges og du kan igen tænke klart.
4. Angst og frygt minimeres gennem åndedrætsøvelser



Copyright © 2011 stressogdepression.dk  l  Alle rettigheder er forbeholdt stressogdepression.dk  l  Kontakt: stressogdepression.dk

Stop aldrig en medicinsk behandling uden samråd med din læge/behandler. Medicin må ikke stoppes fra dag til dag, men kræver en langsom nedtrapning.

Til toppen
HJEM INDLEDNING MIN HISTORIE STRESS DEPRESSION ANGST GODE RÅD REDSKABER NYHEDER FLERE HISTORIER BLOG TEST HJERNEN LYMFESYSTEMET